Apunts sobre coves de Collbató

Una de les coses que vaig aprendre del meu mestre i amic l’Enric Sunyer i Coma, és la diferència que hi ha entre un relleu i un massís i com que veig que el cognom "Massís" està molt associat a Montserrat  m'agradaria fer un petit aclariment :
- Tot accident que les seves capes estratigràfiques hagin sigut plegades, és una muntanya.
- Tot accident que les seves capes estratigràfiques no estiguin plegades o molt poc, és un relleu.
- Una muntanya o un relleu delimitat per falles, és un massís.

Plànol de situació


...doncs dit això, a la vessant sud del relleu de Montserrat i molt a prop del poble de Collbató hi ha entre d’altres, aquestes petites cavitats:


Cova C.3 del Salnitre
Petita cavitat situada al costat de la cova del Salnitre a 493 metres d'altitud, amb una galeria de 15 m de recorregut.

Durant molt de temps m'he cregut que aquesta cavitat era la cova Cabrafiguera Gran, no recordo qui m'ho va assegurar; però enguany rectifico (2018) i reconec que és la C.3 del Salnitre.
Dono les gràcies a J.M. Miñarro i F. Rubinat d'EspeleoIndex per la seva correcció.

Cova Gran
Amplia galeria de 32 m. de recorregut, que des del paleolític fins a l’època ibèrica va servir com a lloc d’habitatge pels humans primitius.
Exploració feta amb amics de l'Institut de Ciències del Quaternari i amb en Josep Ramon Francesch dels Blaus, que va col·laborar en la confecció d'aquesta topografia.
(els números 1 i 2 que surten a la topo són cates que hi havia en aquell moment)




Cova Freda
Aquí no hi vaig fer cap topo, però tinc alguna foto que vull afegir i la seqüència per superar el pas més complicat d'aquesta cavitat.

Jo, fotografies del 27 de gener de 1980

Rosa i Joan Sendra


 
Maniobra per sortir de la cova

6 comentaris:

  1. Ferran: Ja era hora de que continuessis la teva serie!
    I molt bona la seqüència!!

    Jordi Lloret

    ResponElimina
  2. Gràcies, em vaig animar a continuar al trobar-me amb en Víctor al museu. Una petita empenta i ...

    ResponElimina
  3. Hola Ferrran, m'agrada que tiris endevant amb el tema

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Tom, ja veus, donant difusió a l'època dels BLAUS.
      T'hi apuntes?

      Elimina
  4. Hola, a l'hora de revisar la cova Gran de Cabrafiguera, ens hem adonat que la teva topografia no correspon a aquesta cova, si més no es tractaria de la cova C.3 del Salnitre, suposo que en el seu dia vareu confondre una cavitat per l'altra.
    En el cas de la Cova Gran de Cabrafiguera tenim les topografies de la SIE i la del Pedraforca, que són pràcticament idèntiques. Per altra banda, si compares la teva topografia amb la del ERE de la cova C.3 del Salnitre, veuràs que són pràcticament iguals.
    Salutacions
    J.M. Miñarro & F. Rubinat

    ResponElimina
    Respostes
    1. Agraït.
      Qui busqui més informació d'aquests forats, que no dubti en consultar l'EspeleoIndex.

      Elimina